Angst

Gepubliceerd op 16 januari 2023 om 16:50

Angst

Wist jij dat je hersenen geen onderscheid kunnen maken tussen de verwerking van iets wat echt of nep is? Een feit of een mening?

 

Misschien herken je het wel; je kijkt naar een romantische film en krijgt spontaan een glimlach op je gezicht, je kijkt naar een zielige film en merkt dat je verdrietig wordt en misschien wel moet huilen en wat denk je van het kijken van een horror of thriller in de avond? Vele van ons slapen die avond niet lekker, misschien kijk je wel een keertje extra onder je bed of slaap je zelfs met een lampje aan.  Best gek toch? Al deze films zijn niet echt, dit weten we maar toch denkt ons hoofd daar heel anders over, het lijkt wel of je er echt bij was!

 

De hele dag door worden we beïnvloedt door wat we zien en horen. Je kan daarbij denken aan het nieuws, social media, Netflix, bioscoopfilms, het lezen van een boek / artikel en al het andere wat we dagelijks meemaken. 80% van alle prikkels komt binnen via onze ogen. Als je deze sluit beperk je gelijk al de binnenkomst van vele prikkels.

 

Uit onderzoek blijkt dat er meer hersenactiviteit is als je stress ervaart en met name is de posterior cingulate cortex.  In dit deel van je hersenen registreer je persoonlijke ervaringen en is betrokken bij  alertheid.  In dit zelfde onderzoek laten ze zien dat meditatie, mindfulness en hypnose al binnen enkele seconden kunnen leiden tot verminderen van activiteit in dit deel van de hersenen. Je hoeft dus niet urenlang te letten op je ademhaling wil je kalmeren. Hoe fijn is dat!

 

Angst is overdraagbaar

De manier waarop je op angst reageert wordt deels bepaald door je opvoeding. Als je bijvoorbeeld heel beschermend bent opgevoed zal je voorzichtiger / angstiger zijn dan wanneer je vrijer opgevoed bent. Angst is daarmee eigenlijk een programmering van de hersenen.

 

Angst zorgt er ook voor de we niet groeien of ontwikkelen. Dit is waarom je “out of your comfortzone” komt bij persoonlijke ontwikkeling. Je doet iets waar je ongemakkelijk bij bent. Iets nieuws, iets wat nog niet automatisch gaat. Je hersenen blijven liever in een vertrouwde situatie. Ons reptielenbrein wil ons op deze manier veilig houden. Zodra je je angsten herkent kan je deze erkennen om er vervolgens mee aan de slag te gaan. Zo kan je irrationele angsten loslaten en hiermee overprikkeling voorkomen.

 

We kunnen angst gedachten ervaren zoals;

  • Ik kan dit niet
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ze vinden me vast niet leuk / gezellig
  • Ik ben bang om mijn baan te verliezen
  • Ik ben bang om te verhuizen
  • Ik ben niet slim / knap genoeg
  • Ik ben bang voor het onbekende

Angst heeft ook een positieve kant

Angst wordt heel vaak als negatief gezien en toch heeft het ook een positieve kant. Angst zorgt ervoor dat we veilig blijven.

  • Angst als waarschuwingssignaal

Angst zorgt ervoor dat je oplet en tijdig reageert als dat nodig zal zijn, denk maar aan het oversteken als er net een auto aan komt rijden

  • Angst zorgt ervoor dat je samen 1 bent

Mensen die worstelen met dezelfde problemen en angsten zoeken elkaar vaak op. Denk maar aan hulpgroepen. Hier kan je steun vinden bij en van elkaar

  • Angst maakt empathisch

Je kan je vaak beter inleven in mensen die te maken hebben met dezelfde angsten. Dit leidt weer tot meer begrip en minder (voor) oordelen

  • Angst motiveert en stimuleert

Iedereen kent deze angst wel. Angst voor een examen of sollicitatie. Hiermee stimuleer je jezelf om nog beter je best te doen! Je bereid je goed voor en hiermee vergoot je het succes.

 

Podcast

Over dit onderwerp heb ik ook een podcast opgenomen. Deze kun je hier beluisteren

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.